ترنمی که شکفت

کیمیا زارعی

خلاصه از مطالب این شماره را در این بخش می خوانیم.

تصویر مطلب

فراسوی کاردستی

یکی از راه‌های موثر در ابراز احساسات و علایق کودک، استفاده از کاردستی و هنر است. کاردستی به کودک این امکان را می‌دهد تا در شرایط بحرانی بتواند به خوبی فکر کند و راه حل مشکل را پیدا کند. همچنین کودک می‌تواند با استفاده از مهارت کاردستی، راهی برای ابراز عقاید و احساسات خود پیدا کند.

بنابراین می‌توانید با تهیه وسایل ساده و رنگی امکان ساخت کاردستی را برای کودک خود فراهم کنید. ساخت کاردستی در شکوفایی و رشد خلاقیت کودک بسیار مناسب بوده و تاثیرات آن نیز بر روی ذهن کودک قابل توجه است.

من  نیما نبودم

بیان خاطراتِ تلخِ آغشته به طنز یک دانش آموز کلاس سومی، که همکلاسیِ “نیما” نامی دارد؛ و از قضا این نیمای داستانمان، پسر مدیر مدرسه شان می باشد. خاطرات نه چندان شیرینی که تبعیض معلم را به خوبی روایت کرده است. معلمی که به گفته خودش، هیچ فرقی بین شاگردان و پسرش نمی گذارد؛ اما قضیه ی “نیما” بسی فرق می کند.

پلاک معلمی(مصاحبه)

مصاحبه با سرکار خانم زهرا کوهستانی، آموزگار پایه دوم و مدرس و مشاور کشوری تدریس خلاق.

گفت و گو با ایشان از علاقه شان به شغل معلمی آغاز و با توصیه های کاربردیشان به پایان رسید. و در این میان هم مفصلا در مورد موضوعاتی همچون فعالیت گسترده شان در پیج اینستاگرام، تجارب ارزشمندشان در مسیرِ تولید محتوا، موانع کارشان و رمز موفقیتشان صحبت شد. در ادامه ی کار نیز اولویت تربیتی این معلم پرانگیزه و نحوه ی ارتباط موثرشان با دانش آموزان، ضمیمه ی مصاحبه ی جذابمان گردید.

تربیت نسل خلاق کجای آموزش و  پرورش ما ایستاده است

مثال آموزش و پرورش ما، مثل آش کشک خاله است! که چه بخواهی یا نخواهی از بدو اطلب العلم شدن، مثقالی محتوای از پیش تعیین شده و تئوری را به خوردت می‌دهند؛ بدون اینکه روح خلاقیت یا استعداد پروری در آن دمیده شده باشد!

در سیستمی که موضوع محور بوده و تاکید بر آن هست، محتوا سالم و دست نخورده به گیرنده رسیده و همان طور تحویل گرفته شود، فاتحه‌ی خلاقیت خوانده می‌شود!

آموزش پرسشگری به دانش آموزان

ما با دو مقوله متفاوت روبروایم که در یک طرف پرسشگری است و در طرف دیگر دانش آموزان، که می بایست این دو را به هم مرتبط کنیم. پرسش امری نابهنگام است که خلاف عادت است؛ و باید خویش را مهیای برهم زدن بنیان‌ها کند. از طرفی کودک هنوز فهم خود را با بنیادی ترین مبادی آغازیده است و عوامل مداخله گر کمتری برای تفکر در ذهن خود دارد؛ لذا از این حیث ذهنی مهیا برای پرسیدن دارد.

اما چرا ما پرسیدن را یاد نمی‌دهیم؟! دنیایی که می‌خواهد هر چیز را در پسینی‌ترین فرضهای خود با پیشینی ترین اتفاق ها تفسیر کند. وقتی ما نمی‌خواهیم بپرسیم کودک هم در پرسیدن سرکوب می‌شود. و این سرکوب شروع سقوط عظیم تمدن انسانی ماست!

خانه های سینی سلف سرویس چه می گویند

  1. زندگی؛ خمیر بازی تصمیم هاست: “زندگی محصول انتخاب‌های لحظه به لحظه‌ی شماست.” چقدر با این جمله موافقید؟
  2. سینی‌های استیل سلف سرویس: مدل این سینی­ها برگرفته از ظرف غذایی ژاپنی یعنی بنتو است که صرفا یک باکس پارتیشنی مربعی نیست. بلکه الهام بخش مدلی از تصمیم‌گیری شده است.
  3. بنتو به ما چه می­گوید؟ تصمیم‌ها چند بعدی هستند و برای داشتن یک تصمیم خوب، نیازمندیم حداقل چهار مولفه را به طور همزمان در نظر بگیریم

این انیمیشن هارو ببینیم(معرفی انیمیشن روح)

ما محصول “تناقض‌های تعریف شده‌ی” رسانه‌ایم. آغاز انیمیشن روح، با به کما رفتن شخصیت اصلی آن که یک معلم موسیقی است، آغاز می شود. جو گاردنر(معلم موسیقیِ انیمیشن مان) در عالم ذر با یک روح هنوز متولد نشده‌ای به نام «۲۲» آشنا می‌شود و ماجرای انیمیشن حول آشنایی و ماجراهای بین این دو ادامه پیدا می‌کند.

پیام اصلی فیلم: ” Sparkle خود را پیدا کنید.” مفهوم Sparkle در اینجا یعنی همان چیزی که باعث می‌شود زندگی برای شما مفهوم پیدا کند.

با تفکر عمیق تر به جبرگرایی مطلق این انیمیشن و در تضاد بودنش با نگاه دینی ، رفت و آمد روح آقای جو بین عالم ذر و عالم پس از مرگ، بیزاری از هستی که دقیقا خلاف ذات انسان است و استفاده از صلیب نرون که نماد برقراری صلح از طریق کشتار است؛ می رسیم.

هنر قصه گویی

هنر قصه گویی: ایده‌ی ناب و انسانی که در طول زیست بشری حافظ تاریخ شفاهی، سنن، فرهنگ بومی و دستاویزی برای تجربه های ذهنی و تصویری جدید بوده است.

برای هر آموزگار یا آموزنده‌ی خلاق و هر کسی که سودای تقویت تخیل، نویسندگی، خلاقیت و پویایی ذهنی دارد؛ آشنایی با ابعاد حرفه‌ای‌تر این هنر توصیه می‌شود.

در خانه ها چه خبر است؟

ویروس کرونا بعد از اینکه اکثر جوامع بشری را درگیر خود کرد، در بهمن ماه سال 1398 وارد ایران شد. آموزش و پرورش ایران که سودای تحول در خود را داشت و حتی سندی نیز با عنوان سند تحول بنیادین طراحی کرده بود، با آمدن این ویروس و ناکارامدی در مواجهه با آن و اتخاد راهکارهای نادرست در مقابله با این نوع چالش، عملا نشان داد که تحول در آموزش و پرورش با این نوع ساختار، با این نوع تفکر فعلا امکان‌پذیر نخواهد بود. و راهکارهای سند تحول بنیادین را با ایجاد نرم افزار یا تخصیص دادن چند شبکه تلویزیونی ، به سختی می توان عملیاتی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید